26 oktober 2010

På handletur i Berlin








Interiør fra Chelsea Farmer's Club i Bleibtreustrasse (off Kurfürstendamm).



Så er jeg i Berlin, og dagen i dag var avsatt til kleskjøp. Jeg begynte med å kjøpe sokker på KaDeWe, de har stort utvalg av Falke, det tyske merket som jeg foretrekker. Falke har også egen butikk lenger oppe på Kurfürstendamm.

Jeg kikket også innom Barbour-avdelingen, men fant ikke den jakken jeg lette etter, og som jeg angrer på at jeg ikke kjøpte i fjor! Poenget er, som tidligere sagt, at jeg ikke vil ha en tradisjonell Barbour-jakke i mørk grønt eller blått, men en lys og lettere. Etterpå var jeg innom Barbours egen butikk på Kurfürstendamm, men også der gikk alt i mørke farger. Nå har jeg gitt opp Barbour-prosjektet, i hvert fall inntil videre.

Planen var også å kikke innom Hermès, men det fant jeg ikke (hadde glemt å ta med adressen), dessuten kjøpte jeg et nydelig silkeslips, sterkt nedsatt, hos Chelsea Farmer’s Club, en artig butikk i Bleibtreustrasse off Ku’damm, hvor de dyrker en engelsk country-stil. Kjøpte en veldig fin cordbukse der i fjor.

Deretter gikk turen til Angelo Sassu like i nærheten, som har spesialisert seg på italiensk herremote. Veldig hyggelig innehaver, vi kommuniserte på tysk, engelsk og litt italiensk, og det gikk veldig greit, jeg kjøpte en cordbukse og en veldig fin dressjakke i silke og bomull til neste sommer. Dressjakken var rosa med litt mørkere tynne røde striper, for det første hadde jeg bruk for en sommerjakke, for det andre prøver jeg å innføre litt mer farger i garderoben.

Ingenting av dette kostet en formue, og alt inngikk i min overordnede plan. Ingen feilkjøp, ingen forhastede beslutninger. Veldig fornøyd med det.

Som jeg har vært inne på før, bør man ha en overordnet plan for hva man skal kjøpe. Til grunn for denne bør man igjen ha en slags analyse av hva slags stil man har eller tilstreber. Bevissthet er nøkkelordet for å unngå feilkjøp. Samtidig må man være åpen for det jeg kaller ”bevisste impulskjøp”. Man kan komme over ting man egentlig ikke hadde planlagt, men som man får lyst på, og som tilfører garderoben en kjærkommen tilvekst. Dressjakken jeg kjøpte i dag, er et godt eksempel. Det var ikke et planlagt innkjøp, men jeg fikk lyst på den med en gang jeg så den, og den satt som et skudd. Det viktigste var imidlertid at jeg straks så at den fylte et hull i garderoben som jeg ikke hadde tenkt over, i tillegg passet den fint inn i planen om å tilføre mer farge. At den var italiensk og meget forseggjort, men til en overkommelig pris, gjorde heller ikke noe. Nå gleder jeg meg til å ta den i bruk til sommeren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...